Newsflash 4: Hoe is het gesteld met jouw stressbalans of die van je medewerker?

Stress heeft te maken met de hoeveelheid spanning of druk die je ervaart. Men onderscheidt hierbij positieve en negatieve stress. Positieve stress is een gezonde spanning die de mens in leven houdt. Negatieve stress is een spanning die wanneer ze langere tijd blijft bestaan het welzijn en de gezondheid kan schaden waardoor men ziek wordt. Denk dan aan overspannenheid of zelfs burn-out.

Een beetje spanning is goed en die hebben we zelfs nodig om tot positieve prestaties te komen. Door gevoelde spanning positief te vertalen in termen van “Ok, ik weet dat het me gaat lukken, ik ga ervoor!” houd je de spanning binnen de perken. Piekergedachten daarentegen in de trant van “Oh jee, het gaat mij nooit lukken”, verhogen de spanning behoorlijk, waardoor de kans dat je een succesvolle prestatie neerzet, kleiner wordt. En dan kun je weer tegen jezelf zeggen “Zie je wel, ik heb me niet voor niets zo druk gemaakt”. De eerstvolgende keer dat er een dergelijke situatie optreedt, zal de beginspanning al hoger zijn en wordt het almaar moeilijker om daar positieve gedachten aan te verbinden. Hoe is het gesteld met jouw stressbalans of heb je nu gelijk een medewerker in gedachten die last heeft van teveel negatieve stress? Doe de test.

  1. Zit je lekker in je vel?
  2. Wanneer heb je voor het laatst uitbundig gelachen?
  3. Wat is voor jou aanleiding om te zeggen “en nu is het genoeg”?
  4. Moest je over de eerste 3 vragen nadenken? Wat zegt je dat?
  5. Noem 5 zaken waar je plezier aan beleeft op het werk.
  6. Noem 5 zaken waar je je aan ergert op je werk.
  7. Welk rijtje ging het snelst; vraag 5 of 6? Wat zegt je dat?
  8. Is het anders als je vraag 5 en 6 voor thuis zou beantwoorden?
  9. Hoe is je balans werk-privé?
  10. Laat vraag 9 ook eens door je partner (of goede vriend) voor jou beantwoorden. Is het antwoord hetzelfde als wat je zelf hebt aangegeven?
  11. Welke aanleiding voel je in je lijf om aandacht te gaan besteden aan je zelfbalans?
  12. Ben je prima in balans? Heel mooi. Schrijf voor jezelf eens op hoe je in balans blijft, zodat op het moment dat het wat minder gaat je daar gelijk op terug kunt vallen.
  13. Ben je wat uit balans? Geef dan nog antwoord op de volgende vragen:
    1. Wat zou je kunnen veranderen om beter in balans te komen?
    2. Wanneer ga je daarmee aan de slag?

Ben je niet zo blij met de uitkomst en wil je beter leren omgaan met stress of voorkomen dat je in een burn-out terecht komt? Of heb je een medewerker deze test laten doen en wil hij/zij hiermee aan de slag? Bel me dan op 06-18326153 of mail naar info@amgcoaching.nl.