Tip 1: Hoe erg is stress? Hoe ga jij er mee om?

Stress is niet erg, zolang het positieve stress is of negatieve stress die niet te lang duurt. Positieve stress is een gezonde spanning die de mens in leven houdt. Zo wordt je door stress alert in een gevaarlijke situatie, waardoor je adequaat reageert. Denk aan een situatie op straat; je bent aan het oversteken op een voetpad en ineens komt er een auto hard aanrijden. Je weet dat je voorrang hebt, maar je trekt toch maar even een sprintje….. poeh stress! Stress verhoogt ook het prestatieniveau bijvoorbeeld tijdens een examen. Ik kan me nog goed herinneren dat ik examen mocht doen voor mijn coachopleiding. Goh, wat was ik zenuwachtig! Maar de stress hielp me om een goede prestatie neer te zetten. Na het spannende moment ebt de spanning weg; dat zijn de voordelen van positieve stress. Negatieve stress is een spanning die wanneer ze langere tijd blijft bestaan het welzijn en de gezondheid kan schaden waardoor je ziek kan worden. Als je namelijk langdurig blootstaat aan negatieve stress kun je overspannen raken. Doe je er dan niets mee, dan kun je zelfs burn-out raken. Dat is niet aan te raden, ik weet er alles van…..

Stress is de hoeveelheid spanning of druk die jij ervaart. Vaak maakt jouw eigen inschatting over jezelf en de beleving hoe moeilijk een taak is uit of je negatieve of positieve stress ervaart. Die inschatting is natuurlijk heel subjectief en is afhankelijk van jouw zelfbeeld en hoe je denkt over jouw capaciteiten. In de coachtrajecten met medewerkers die stress ervaren, behandel ik vaak de ‘slachtoffer-schepper-trap’. Denk je in een moeilijke situatie vanuit problemen? Ja? Daar krijg je een negatief gevoel van. Vanuit dat negatieve gevoel ga je je negatief gedragen. Je gaat de trap af, terwijl je denkt: “oh jee, dat kan ik echt niet!” Je verhoogt zelf jouw spanning en de kans wordt kleiner dat je een succesvolle prestatie neerzet. De volgende keer dat er een gelijke situatie optreedt, ontstaat er anticipatie-angst; de beginspanning is al hoger en het wordt steeds moeilijker om positief te blijven denken. Selffulfilling prophecy…….

Je kunt ook de trap op en tegen jezelf zeggen in dezelfde situatie: “ik weet dat het me gaat lukken!” Denken dus vanuit mogelijkheden. Doordat je invloed probeert uit te oefenen op de situatie, creëer je een goed gevoel bij jezelf en ga je je positief gedragen, waardoor de kans veel groter wordt dat je een succesvolle prestatie neerzet. Mocht het dan alsnog niet lukken, dan heb je in ieder geval het gevoel dat je er alles aan hebt gedaan.

Tip: Natuurlijk zijn er omstandigheden waar je geen invloed op hebt, maar je hebt altijd invloed op je eigen gedrag. Let de komende tijd eens op hoe jij je gedraagt onder moeilijke omstandigheden. Maak jij van jezelf een slachtoffer of schepper? Mocht je concluderen dat je van jezelf een slachtoffer maakt, wat heb je dan nodig om de situatie positief te veranderen? Houd dan voor ogen dat we de ander niet kunnen veranderen, maar jij wel. Succes!

PS: heb jij of jouw medewerker daar meer hulp bij nodig, bel me dan op 06-18326153 of stuur een mail naar info@amgcoaching.nl.