Help, ik ben onzeker / wat doe ik verkeerd?

geplaatst in: Geen categorie | 0

In 2019 schreef ik onderstaande tekst als blog. Omdat ik ook nu veel cliënten in mijn praktijk heb die dit vaak herkennen, gooi ik mijn blog nog een keer in de herhaling. Doe er je voordeel mee.

Herken jij één van de volgende situaties?

  • Hij volgt mijn advies niet op; ik heb vast iets verkeerd gezegd….
  • Het is mijn baas, dus ik zal maar doen wat hij vraagt ook al heb ik eigenlijk geen tijd. Anders vindt hij me vast niet meer aardig…

Deze negatieve gedachten over ons zelf veroorzaken bij sommigen van ons stress.

Zijn deze gedachten terecht?

  • Je geeft normaliter goede adviezen, want anders was je al lang ontslagen. Toch? De leidinggevende kiest een andere aanpak omdat hij denkt dat dit beter werkt. Zegt dus niets over jou, want hij vraagt niet voor niets om jouw mening. Heb je hem al om feedback gevraagd?
  • Geen nee durven zeggen omdat de baas het vraagt. Goed en snel zijn twee dingen en als je hoofd eigenlijk druk is met andere zaken dan is de kans groter dan je geen kwaliteit aflevert. Kun je maar beter even uitleggen en om uitstel vragen of verwijzen naar een collega die wel wat meer tijd heeft. En trouwens, is de opdracht jouw prioriteit en moet het echt nu…….?

Ligt het aan mij?

Ook ik ervaar af en toe momenten dat een cliënt niets doet met het geleerde in de coachsessie. Hij maakt zijn huiswerk niet, oefent niet of stuurt geen reflectieverslag. Doe ik dan wat verkeerd? Natuurlijk ga ik eerst wel na of ik iets heb laten liggen en of er iets beter had gekund; ik ben ook maar een mens. Als dat zo is, dan zie ik dat niet als falen, maar kijk ik wat ik er van kan leren, zodat ik het de volgende keer beter kan doen.

Waar zit de weerstand?

Als ik de juiste aanpak heb gebruikt, maar de cliënt komt niet in actie, dan bespreek ik dat. Waar zit de weerstand? Heeft hij er geen zin meer in? Dan kunnen we beter stoppen, zonde van mijn en zijn energie en geld van de opdrachtgever. Heel vaak is het dat (gelukkig :-)) niet, maar is het toch best wel eng om ‘in beweging’ te komen, want tja, je weet nu wat je hebt en niet wat de toekomst brengt als je ineens een stuk zekerder wordt…..wat zullen anderen dan wel van mij denken…? Daar zit hem nu net de kneep, want we hebben geen invloed op hoe de ander over ons denkt. Wat we ook doen; ze vinden er toch wel iets van, dus dan kun je beter maar positief over jezelf denken. Zonder dan weer dominant, arrogant of asociaal te worden, want dat is ook weer zo’n dingetje. Toch?

Oplossing?

Maar ja, hoe doe je dat dan? Heb je mijn gratis E-book op mijn website al eens gelezen? Daar staan waardevolle tips in hoe je makkelijker nee kunt zeggen.  Hoe beter jij nee kunt zeggen, hoe beter je prioriteiten kunt stellen en hoe groter de kans is dat je stress voorkomt. Download hem op: Gratis E-book Nee Zeggen.

Vaak merkt een werkgever dat jouw draagkracht afneemt als je je bijvoorbeeld vaker of langer ziekmeldt, je lontje korter wordt of je steeds vaker langere dagen maakt. Willen jullie voorkomen dat de balans helemaal negatief uitvalt, bel me dan op 06-18326153 of mail naar info@amgcoaching.nl. Ik help graag met het leren stellen van betere grenzen, het makkelijker nee zeggen, beter structureren en prioriteren, zodat je weer in balans komt qua draagkracht en draaglast! (Lees meer over draagkracht en draaglast in mijn vorige blogs.)

Heb je een medewerker die geen nee kan zeggen en wil je voorkomen dat hij t.z.t. uitvalt doordat hij hierdoor stress ervaart, bel me dan op  06-18326153 of mail naar  info@amgcoaching.nl.

In hoeverre durf jij goed grenzen te stellen op basis van jouw aannames?