Minder stress, zekerder van mezelf; wat zijn jouw goede voornemens in 2023?

geplaatst in: Geen categorie | 0

Jouw goede voornemens….

Maandag 16 januari was het Blue Monday. Volgens internet de dag dat veel mensen hun goede voornemens alweer vergeten zijn of niet konden volhouden. Wat waren die van jou? Minder stress, zekerder van jezelf, een betere privé-werkbalans of iets heel anders? En hoe gaat dat tot nu toe? Het betekende voor mij in ieder geval dat ik weer een aantal nieuwe aanmeldingen kreeg van medewerkers die toch wel last hebben van de hoge werkdruk of het heel lastig vinden om grenzen te stellen en nee te zeggen. Vraag is dan natuurlijk; ervaar je dat die werkdruk je door de werkgever wordt opgelegd of leg je stiekem de lat voor jezelf heel hoog? Altijd leuk om dat samen met de cliënt te onderzoeken. De uitkomsten zijn soms heel verrassend :-).

Mijn goede voornemens….

Aangaande mijn eigen goede voornemen; investeren in mijn persoonlijke ontwikkeling als coach én als mens is het tot nu toe goed gegaan. Ik schreef me in voor diverse nascholingsdagen over stress, burn-out en zelfvertrouwen. Tja, dat kost tijd en soms veel geld, maar dat heb ik er voor over. Ondanks alle gestegen kosten vind ik het belangrijk om zoveel mogelijk uit mijn leven te halen en de beste versie van mezelf te worden door te blijven leren. Maar goed, ik blijf ook ondernemer en hierdoor kan ik mijn cliënten nog beter helpen om hun coachdoelen te bereiken. Trouwens, nog even over dat geld. Ik krijg wel eens de opmerking dat zo’n coachtraject veel geld en tijd kost. Dat klopt, maar zeg nou zelf; gedrag dat je al jaren vertoont, kun je niet in 6 of 8 uur veranderen. Toch? Mijn cliënten in ieder geval niet en ik ook niet. Enne, veranderingen bewerkstelligen in 19 uur vind ik eigenlijk best wel snel (hoewel dat ook niet altijd lukt, daar ben ik ook eerlijk over). Enne, als je een computer koopt, investeer je ook een groot bedrag, maar daar heb je ook jaren plezier van. Toch? Ga je voor het beste voor jou of neem je met minder genoegen? Wat ben jij waard in 2023? Laat het me eens weten via een berichtje.


Keurmerk voor kwaliteit en professionaliteit verlengd! Yes!

AMG Coaching bestond 1 augustus 2022 alweer 7,5 jaar. In die 7,5 jaar mocht ik 94 medewerkers in 807 sessies gedurende 1772 uur coachen. Het was ook alweer 5 jaar geleden dat ik mijn keurmerk als NOBCO / EMCC Practitioner Coach had behaald. In de afgelopen maanden ben ik bezig geweest om mijn hercertificering te regelen. Coachen is namelijk geen beschermd beroep en dat betekent dat iedereen zich coach mag noemen. Ik vind het echter belangrijk dat mijn opdrachtgevers weten dat ik garant sta voor kwaliteit en professionaliteit en dat dat ook regelmatig getoetst wordt door een professioneel keuringsinstituut. Dit keurmerk garandeert ook dat ik me blijf ontwikkelen in het vak, dat ik reflecteer op eigen handelen en op mezelf; bijvoorbeeld door intervisie (hele leuk groep in Halsteren). Daarnaast werk ik volgens de Ethische Gedragscode en kunnen mijn klanten gebruik maken van een klachtencommissie van de NOBCO (gelukkig is dat nog nooit van toepassing geweest). Inmiddels is mijn hercertificering goed gekeurd en kan ik er weer 5 jaar ‘tegen’. Die ga ik gebruiken om mij verder te ontwikkelen naar het niveau van Senior Coach. Yes!


Gezocht interim HR-klus

Zoals in mijn vorige blog benoemd, ben ik actief op zoek naar een interim opdracht voor een HR-Adviseur voor maximaal 20 uur per week in de regio Zuidwest Nederland gedurende zo’n 4-6 maanden. Start kan op korte termijn. Ken je een bedrijf waar ze iemand zoeken, laat het me weten via 06-18326153 of info@amgcoaching.nl.


Aanbeveling  gecoachte HR Adviseur

Zoals gezegd kan iedereen zich coach noemen, maar mijn grootste voordeel als coach is dat ik een HR-achtergrond heb. Daardoor weet ik hoe ‘de hazen lopen’ aan de werkgevers- en aan de werknemerskant. Tevens heb ik veel kennis van de Wet Verbetering Poortwachter. Doordat ik deze achtergrond heb, had ik een zeer goede klik met een HR-Adviseur die ik onlangs in de coaching had. Haar verhaal lees je deels hieronder en de rest op mijn website. He, zul je zeggen, jij coacht toch mannelijke medewerkers? Dat klopt, maar natuurlijk staat mijn deur ook open voor vrouwen, want stress en onzekerheid komt ook zeker daar veel voor (misschien nog wel vaker……) Dus schroom niet om contact op te nemen als je merkt dat jij of iemand in jouw bedrijf door stress of onzekerheid minder goed in zijn of haar vel zit en dat ten koste gaat van de kwaliteit van het werk, werkplezier, de mens en het thuisfront.

Dit is haar verhaal:

“Halverwege het jaar 2021 kreeg ik “plotseling” een burn-out.  Zo voelde het op dat moment. Waar ik eerst nog dacht ik er na twee weken vakantie wel weer bovenop te zijn, werd het een langere ziekteperiode. Dat “plotseling” was natuurlijk helemaal niet zo onverwacht en zat er achteraf al heel lang aan te komen. Te veel hooi op mijn vork, een enorm groot verantwoordelijkheidsgevoel, moeilijk los kunnen laten en daarnaast een druk gezin bleken een voedingsbodem voor een burn-out te zijn. In eerste instantie werd ik via mijn huisarts doorverwezen naar een praktijkondersteuner. Al snel had ik door dat deze weg mij niet veel verder zou brengen. Via de verzuimarts kwam ik terecht bij Angelique. Ik zag er eerst eerlijk gezegd best een beetje tegenop.” Lees verder via deze link.